آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

ساعت کاری 8 الی 17

info@dr-zarghani.com

تلفن تماس : 2-05144335031

آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

دارچین و اثرات موثر آن، با رویکرد دارویی

خرید عصاره خوراکی دارچین

بقراط پدر علم طب توصیه کرد: اجازه دهید غذا داروی شما و دارو غذای شما باشد.

دارچین درختی همیشه بهار،به ارتفاع 5 تا 7 متر با نام علمی zeylan cinamomumاز تیره برگ بو و از گونه لوراسه است که قدمت آن به 2700 سال قبل از میالد مسیح می رسد. تمام قسمت های آن بوی عطر دارچین می دهد.دارچین بومی سریالنکا و جنوب هند می باشد اما به صورت تجاری در سوماترا، غرب هند، ویتنام، ماداگاسکار و مصر نیز کشت میشود. هندیان به عنوان ادویه، مصریان به عنوان دارو و خوشبو کننده مشروبات و در مومیایی کردن استفاده می کردند. در آیاتی از کتاب مقدس نیز به استفاده از دارچین به عنوان یکی از اجزای روغن مقدس و یکی از اجزای دود کندور تهیه شده برای هیکل اشاره شده است. زمان مناسب جهت جمع آوری آن اواخر تابستان است.از برگ و شاخه های کوچک این درخت اسانس دارجین می گیرنند. از بین 3 نوع اسانس اتریک، متانولیک، و آبی دارچین بهترین روش تهیه اسانس تقطیر با بخار آب است.زیرا اجزای اسانس با درصد خلوص باالتر و به صورت مرغوب تری استخراج می شوند.شکل ظاهری اسانس آن مایع بی رنگ، وزن مخصوص آن 030/1 -010/1 ،ضریب شکست آن 195/1- 573/1 و درجه چرخش نوری 0-2 است.
مصرف دارچین به صورت محلول در آب غیر سمی است. استفاده از روغن دارچین باعث تهوع، استفراغ، آسیب کلیه و در صورت مصرف جلدی سبب قرمزی و سوختگی می شود.دارچین به عنوان یک افزودنی غذایی در لیست افزودنی های مجاز خوراکی سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دارد.

https://dr-zarghani.com/product/عصاره-خوراکی-دارچین-دکتر-زرقانی120-سی-سی-dz/

ترکیب شیمیایی دارچین

قسمت های مختلف گیاه دارچین برگ، گل، میوه و پوست است.ترکیبات اصلی آن: سیناملدهید، اوژمول، سافرول، سینامیل استات، سینامیل الکل و استات آن،و کارواکرول.روغن های فرار، ترپن هاف لیمونن، فالندرون،هیدروکسی سینام آلدهید،ارتو متوکسی سینام آلدهید.سینام آلدهید، سینام الکل، آلفا ترپینئول ها، تانن ها، هاروسینادین هاایلیگو مری مثل سینام، مشتقات موسیالژ،سیزیالنول.مقادیر ماچیز کومارین،اگزاالات کلسیم ،نشاسته و رزین است.روغن های اساسی دارچین مسئول طعم، گسترش فعالیت، ضد التهابی، ضد میکروبی، و آنتی اکسیدانی آن است.اسانس دارچین شامل مقادیر باالیی از سینامالدهید و اوژنول می باشد.طعم اصلی دارچین.و همچنین اثر ضد اسپاسمی آن مربوط به وجود سینامالدهیذ است.

کاربردهای دارویی دارچین

 لقمان حکیم جوشانده دارچین را برای بیماریهای معده و روده و در شرایط عصبانیت شدید تجویز میکرده است. عصاره و اسانس آن در طب سنتی برای بهبود دردهای مفصلی و نارسایی تنفسی.ضد نفخ، مدر، بادشکن، اشتهاآور، مقوی معده، ضدعفونیکننده.مسکن درد گوش، ضد ورم، ضد سرفه، درمانکننده تب و لرز و بواسیر و ورم کلیه.سردرد، دنداندرد، بدبویی دهان، سکسکه، عفونت مثانه،سرماخوردگی،آنفوالنزا، در روماتیسم و التهاب مفاصل و ترمیم زخم و رفع لک استفاده می شده است. همچنین دارچین نشاطآور بوده است. ضد دلهره و وسواس است و در قدیم در درمان جنون به کار میرفته است. جریان خون را تسریع و تنفس را تحریک می کند .
در مهار و پیشگیری یا کمپلکس شدن بیماری آترواسکلروز، دیابت و آسیبهای کبدی مؤثر است. ضدعفونی کننده زخم های سطحی، درمان اسهال و مشکالت دستگاه گوارش.تقویت قلب، معده، روده ها، بهبود فعالیت کلیه ها و افزایش نیروی جنسی.درمان تهوع، و باال بردن قدرت فهم و درک از دارچین استفاده می کردند. اثر درمانی بر دردهای زنانه و بیماری های التهابی مانند آرتریت دردهای میگرنی تقویت کننده حافظه.جلوگیری از تکثیر سلولهای سرطانی،اثر ضد درد، ضد جهش زایی و آنتی اکسیدانی.کاهش عالئم قطع مصرف مورفین،کاهش خطر ابتال به سرطان کولون، ضد میکروبی است.
دارچین باکتری هایی که باعث آسیب رساندن به دهان و دندان میشوند را از بین میبرد.همچنین بررسی کتابهای مربوط به طب قدیم ایران مانند قانون این سینا و صیدیه ابوریحان مشخص کرد.در رفع بی خوابی مؤثر بوده و آرامبخش( والیوم گیاهی) است و افزایش قوه بینایی نیز مؤثر است.

دارچین از غذا تا دارو

پژوهش بر روی دارچین و مواد مؤثر بر آن

در پژوهشی بر روی رت های دیابتی مشخص شد دارچین موجب کاهش قند خون میشود.همچنین سینامالدهید موجود در دارچین باعث کاهش غلظت گلوکز پالسما و افزایش انسولین پالسما در موش های نر دیابتی شد. تائید شده است که پلی فنل های داخل دارچین باعث افزایش سه برابری فعالیت انسولین در متابولیسم گلوکز در سلول چربی اپیدرمال موش می شود.
دارچین در موش ها از طریق مهار 3 هیدرو کسی 3 متیل گلوتاریون- گوآلیاز می شود . نه تنها در کاهش میزان قند خون در رت های دیابتی مؤثر بوده بلکه در مهار تغییرات هیستوپاتولوژیک ساختمان تخمدان در این رت ها نیز مؤثر واقع شود.

اثر بر دیابت

50 نوع ترکیب مختلف در دارچین وجود دارد. MHCP که بیش از همه در متابولیسم گلوکز نقش دارد. MHCP یک پلی فنل محلول در آب است که گزارش شده است.متابولیسم گلوکز در سلول را تا 20 برابر افزایش می دهد. همچنین این ماده از رادیکال های آزاد اکسیژن جلوگیری میکند که خود این امر باعث کاهش پیشرفت عوارض دیابت می شود.MHCP از طریق فعال کردن فعالیت کینازی گیرنده انسولین و مهار فعالیت فسفاتازی این گیرنده که منجر به فسفریله شدن گیرنده انسولین می شود.باعث پاسخ بیشتر سلولهای چربی به انسولین میشود. این ماده شبیه انسولین، از طریق فعال کردن آنزیم گلیکوژن سنتتاز سبب افزایش تشکیل گلیکوژن میشود.همچنین سینامالدهید، اوژنول و سافرول نیز فعالیتی شبیه به انسولین دارند.که می توانند در درمان دیابت مفید باشند.ترکیبات دارجین مکانیسم ساخت گلیکوژن را بر هم نمی زنند و فقط در میزان جذب گلوکز به داخل سلول دخالت دارند.به نظر می رسد ترکیبات یاد شده تنها زمانی بر گلوکز خون تاثیر می گذارند که هابپر گالیسمی اتفاق افتاده باشد.

 اثر آنتی اکسیدانی

سطح باالی مواد آنتی اکسیدانی موجود در دارچین سبب می شود.تا این گیاه به عنوان محافظ سلول در برابر آسیب های شیمیایی شامل سموم محیطی، کاهش دادن پراکسیدهای لیپیدی و محافظت کبد در برابر انواع استرس ها عمل کند.خاصیت آنتی اکسیدانی دارچین به علت وجود اوژنول ، متیل هیدروکسی چالکون و سینام آلدهید می باشد. در سیستم قندی شدن غیر آنزیمی هموگلوبین نیز اثر آنتی اکسیدانی توسط دارچین مشاهده شد که این اثر باکاهش غلظت عصاره افزایش یافته است.

اثر بر دستگاه گوارش

در پژوهش ها مشحص شد افرادی که برنج را با پودر دارچین مصرف کرده بودند.تخلیه معدی کندتری نسبت به افرادی داشتند که برنج را بدون پودر دارچین مصرف کرده بودند.اثر این گیاه در درمان تهوع و اسهال نیز به اثبات رسیده است. افزایش اشتها و تحریک هضم را به محتوی سینامالدهید، اوژنول، و کارواکرول گیاه دارچین نسبت داده می شود. کورکومین موجود در این گیاه فعالیت لیپاز، سوکراز ومالتار را افزایش می دهد که باعث افزایش هضم می شود.همچنین اوژنول دارای خواص غیر سمی و حفاظت کننده است. و خروج مواد سمی از روده را تسهیل می کند. اثر 1و8 سینئئول به عنوان بازدارنده صدمان متشی از انانول بر معده رات به اثبات رسیده است.

اثر ضد میکروبی- ضد قارچی

عوارض متعدد داروهای شیمیایی و گسترش مقاومت های دارویی تمایل به مواد ضد میکروب با منشا طبیعی مثل گیاهان را افزایش داده اند. خواص ضد قارچی ضد میکروبی قوی اسانس دارچین به اثبات رسیده است. اسانس دارچین از رشد باکتری های گرم منفی و مثبت جلوگیری می کند.باکتری های گرم مثبت نسبت به باکتری های گرم منفی به عصاره و اسانس های گیاهی بیشتر حساس هستند.
دارچین محتوی ترکیبات گوناگونی است که خاصیت قارچ کشی به آن داده است.همچینین این ترکیبات خاصیت ضد میکروبی آن را تقویت می کتتد. این ترکیبات به رغم اینکه ظرفیت اندکی برای حل شدن در آب دارند ولی شدیدا فعال می باشند.روغن های اساسی دارچین از منابع ترپن ها و فتل ها هستند به همین دلیل خاصیت ضد میکروبی قوی دارند .افزایش غلظت اسانس میزان رشد باکتری را در شرایط یکسان کاهش می دهدو همچنین با افزایش غلظت اسانس دارچین، میزان رشد کپک و مخمر نان کاهش می یابد.
سینامالدهید موجود در دارچین از طریق اتصال گروه کربونیلی به پروتئین باکتری ها و ممانعت از کربوکسیالسیون اسیدهای امینه خاصیت ضد میکروبی خود را اعمال می نمایند.اسانس دارچین در محیط آزمایشگاهی اثر آنتی باکتریال بر روی پورفیروموناس ژینریوالیس و cereus Bacilhusدارد همچنین به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی بر ضد استرپتوکوک ها، اشرشیاکولی، هلیکو باکتر پیلوری و کاندیدا آلبیکانس کاربرد دارد.

تاثیر بر حافظه

 دانشمندان بر این باورند که بعضی از گیاهان دارویی دارای خواص ضد پیری بوده.باعث تقویت حافظه شده و مانع بیماری های وابسته به حافظه مثل آلزایمر می شوند. عصاره دارچین به دلیل وجود شینامالدهید، پروآنتوسیانیدن ها، و سایر مولکول های پلی فنولیک قادرند مانع تشکیل هسته های اولیه و در نهایت مهار رشد و بلوغ فیبرهای آمیلوئیدی شوند.

 اثر ضد درد

عصاره هیدرو الکلی دارچین به صورت وابسته به دوز دارای اثر ضد درد می باشد.اوژنول موجود در دارچین دارای اثرات ضد درد مرکزی است.در این رابطه مسیرهای احتمالی اثرگذاری آن شامل مهار وجود کلسیم، مهار رهاسازی نروترنسمیترها دخیل در انتهای پیام درد و مهار کانال های وابسته به ولتاژ سدیمی در شاخ خلفی نخاع است.همچنین مشخص شد سینام الدهید نیز در دوزهای باال دارای اثر آرامبخش و تسکینی است.و الزم به ذکر است که اثرگدازی ضد دردی دارچین وابسته به گیرنده های اپیوئیدی نبوده است.

اثر بر دستگاه تناسلی

افزایش و و تستوسترون ناشی از اثر ترکیبات موجود در پوست  که بر روی محور هیپوتاالموس هیپوفیز بیضه اثر گذاشته و سبب افزایش هورمون های مذکور می شود تائید شده است.  مصرف خوراکی عصاره دارچین به وسیله موش ها موجب افزایش اسپرماتوژنز می شود.دلتا کادنین موجود در دارچین به عنوان عامل افزایش دهنده تستوسترون عمل می کند.

 سایر اثرات

عصاره آن در شرایط برون تن دارای اثر قوی ضد توموری است.ترکیبات فنلی عصاره با افزایش سطح و پروتئین تریس تترا پرولین که یک ناپایدار کننده عوامل پیش التهابی است باعث اثرات ضد التهابی می شود. اوژنول موجود در آن اثرات تسکین دهندگی و بی حس کنندگی دارد.ترکیبات  در کاهش تری گلیسرید ، کلسترول، LDL خون مبثت اعالم شده است.

https://elmnet.ir/article/21097620-42912/دارچین-و-اثرات-موثر-آن،-با-رویکرد-دارویی