داروی گیاهی درمان افسردگی | به کمک این ۴ گیاه با افسردگی خداحافظی کنید

بهترین داروی گیاهی درمان افسردگی

افسردگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات روانی است که امروزه افراد بسیاری در سراسر دنیا به آن دچار هستند. این بیماری هرقدر هم پیشرفته باشد، همچنان روش‌هایی برای درمان و بهبودی آن وجود دارند. یکی از این روش‌ها، درمان افسردگی در طب سنتی است. استفاده از انواع داروی گیاهی درمان افسردگی می‌تواند وضعیت روانی افراد را بهبود ببخشد و در کنترل علائم این بیماری به افراد افسرده کمک کند. مزیت این روش در عوارض بسیار ناچیز نسبت به استفاده از داروهای شیمیایی است. در این مطلب برترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و نکاتی مهم را در این باره به شما معرفی می‎کنیم.

بهترین داروی ضد افسردگی گیاهی چیست؟

گیاهان متنوع و متعددی وجود دارند که برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند. از این گیاهان می‌توانید به‌صورت دمنوش گیاهی برای افسردگی یا شکل‌های دیگر استفاده کنید و در مدت‌زمان کوتاهی، شاهد اثرات فوق‌العاده آن‌ها باشید. البته باید توجه داشته باشید که باید یک گیاه مناسب را برای بهبود این بیماری انتخاب کنید که بیشترین اثربخشی و کمترین عوارض را دارد.

عصاره خشک سنبل الطیب

یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی و کاهش اضطراب و مشکلات روانی، عصاره خشک سنبل الطیب است. این عصاره خاصیت بالایی در افزایش آرامش روانی و جسمی دارد. البته از سایر اثرات مفید این دارو می‌‎توان به کاهش فشار خون، آرام کردن ماهیچه‌های روده و درمان مشکلات صفرا اشاره کرد. قابل توجه شما باشد که عصاره خشک سنبل الطیب ضد اسپاسم است.

عصاره خشک سنبل الطیب داروی گیاهی درمان افسردگی

این دارو را باید حدود 30 تا 45 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید. مطالعات نشان می‎دهند که این دارو می‌تواند آرامش روانی و جسمانی را با کمترین عوارض، افزایش دهد. عصاره خشک سنبل الطیب یک مکانیزم اثربخش را برای درمان بی‌خوابی در بدن اعمال می‌کند که از طریق ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و آرام کردن دستگاه عصبی به کاهش درد ماهیچه‌ها و تنش ماهیچه‌ها نیز کمک می‌کند.

عصاره خشک گل ساعتی؛ یک داروی گیاهی موثر در درمان افسردگی

افرادی که دچار افسردگی و مشکلات ناشی از آن هستند، معمولا روز خود را با اضطراب و تنش سپری می‌کنند. عصاره خشک گل ساعتی به‌عنوان یک داروی گیاهی در این زمینه می‌تواند تاثیرات مثبت فوق‌العاده‌ای داشته باشد. در عصاره خشک گل ساعتی مقادیر بسیاری از آلکالوئیدها و فیتوکمیکال‌ها‌ مشاهده می‌شوند. این عناصر می‌توانند سطح هورمون استرس بدن را کاهش دهند. از همین رو با مصرف این عصاره، شاهد بهبود خلق‌وخو و افزایش آرامش در افراد هستیم. این داروی گیاهی علاوه بر درمان افسردگی، تاثیرات مثبت دیگری دارد که از مهم‌ترین‌‎‌های آن می‌توان به کاهش فشار خون، جلوگیری از سرطان، افزایش سلامت قلب و عروق و تسکین التهاب اشاره کرد.

عصاره خشک گل ساعتی

عصاره خشک هسته انگور

اگر به دنبال یک داروی گیاهی موثر در درمان افسردگی و عوارض ناشی از آن هستید، می‌توانید از عصاره خشک هسته انگور استفاده کنید. این دارو می‌تواند باعث افزایش نشاط جسم و آرامش مغز شود. با مصرف این دارو خون‌رسانی به شکل بهتری در بدن صورت می‌گیرد و گرفتگی‌ بدن و بی‌حالی به‌کلی از بین می‌روند. مطالعات در سال 2009 اثبات کردند که این عصاره می‌تواند برخی بیماری‌های ذهنی از جمله آلزایمر را به تاخیر بیندازد. از سوی دیگر این دارو می‌تواند تجمع مواردی که ضایعات مغری مرتبط با بیماری آلزایمر را تشکیل می‌دهند، جلوگیری کند. در نهایت این دارو با افزایش و بهبود عملکرد مغز، مشکلاتی مانند را افسردگی و اضطراب را کم‌رنگ می‌کند.

عصاره خشک هسته انگور

عصاره خشک سنتلا

عصاره خشک سنتلا یکی دیگر از داروهای گیاهی موثر در درمان افسردگی است. این عصاره می‌تواند آثار مثبتی در حفظ سلامت سیستم عصبی، بهبود عملکرد مغزی، بهبود افسردگی و آلزایمر داشته باشد. از سوی دیگر با مصرف این عصاره، علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه ‏نیز بهبود پیدا می‌کنند. عصاره خشک سنتلا علاوه بر خواص درمانی برای افسردگی و عملکرد مغز، قوای عمومی جسم را نیز افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که این عصاره می‌توان در کاهش التهابات و گرفتگی‌ها موثر باشد و یک خواب عمیق و باکیفیت را به شما هدیه دهد.

عصاره خشک سنتلا

چه زمانی از داروهای گیاهی برای درمان افسردگی استفاده کنیم؟

افسردگی یک اختلال رایج در افراد است که باعث می‌شود آن‌ها بیشتر ساعات روز را با حالت غمگین، مضطرب و ناراحت سپری کنند. برخلاف تصور عموم مردم، افراد افسرده کارهای روزمره خود را به‌خوبی پیش می‌برند و بیماری خود را بروز نمی‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید از داروهای گیاهی درمان افسردگی استفاده کنید، ابتدا باید علائم افسردگی را در فرد مشاهده کنید. در جدول زیر برخی از رایج‌ترین علائم افسردگی را معرفی می‌کنیم که با مشاهده آن‌ها، پیشنهاد می‌شود به سراغ داروهای گیاهی بروید.

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

افکار مسموم

کاهش و افزایش وزن

درمان ایمن و کم‌هزینه افسردگی با مصرف داروهای گیاهی

در حالی که داروهای شیمیایی درمان افسردگی دارای عوارض جانبی بسیاری هستند، داروهای گیاهی ارگانیک، می‌توانند افسردگی را با کمترین عوارض جانبی از بین ببرند. از سوی دیگر قیمت داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. بنابراین با مصرف داروهای گیاهی می‌توانید افسردگی را به شکلی ایمن و کم‌هزینه درمان کنید. البته در خصوص درمان و وضعیت افسردگی بهتر است که از تجربه و کمک افراد متخصص و پزشکان نیز استفاده کنید.

سوالات متداول داروی گیاهی درمان افسردگی

آیا داروهای گیاهی درمان افسردگی اعتیادآور هستند؟

داروهای گیاهی موثر در درمان افسردگی به‌هیچ‌وجه اعتیادآور نیستند. با این حال حتی اگر به آن‌ها علاقه شدیدی پیدا کنید، سلامت شما در خطر نمی‌افتد.

کدام یک از داروهای گیاهی و شیمیایی در درمان افسردگی موثرتر هستند؟

شاید داروهای شیمیایی با سرعت بالاتری در درمان افسردگی وارد شوند، اما در طولانی‌مدت مشکلات بیشتری را برای بیمار ایجاد می‎کنند و عوارض خود را به نمایش می‌گذارند.

برترین داروهای گیاهی برای درمان افسردگی کدام داروها هستند؟

به‌عنوان برخی از برترین داروهای گیاهی موثر در درمان افسردگی می‌توان به گل راعی، کاوا، آشواگاندا، بابونه، به‌لیمو، رزماری و آویشن اشاره کرد.