آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

ساعت کاری 8 الی 17

info@dr-zarghani.com

تلفن تماس : 2-05144335031

آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

درمان گیاهی تنگی نفس با مصرف چند نوع گیاه و انجام تمرینات تنفسی

درمان گیاهی تنگی نفس

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان تنگی نفس وجود دارند. اما بسیاری از مردم به دنبال درمان این بیماری با داروهای گیاهی و روش‌های خانگی هستند. به طور کلی، مصرف مرکبات، عسل، قهوه، عصاره خوارکی شیرین‌ بیان و زنجبیل می‌تواند به درمان تنگی نفس کمک کند. در کنار این موارد می‌توانید با کمک بخور، غرغره آب نمک و تنفس با دهان، سرعت درمان تنگی نفس را افزایش دهید. در این مطلب قصد داریم تا روش‌های درمان گیاهی تنگی نفس را برای به شما معرفی کنیم.

درمان‌های خانگی گیاهی برای تنگی نفس

وقتی که بیماری کووید 19 در سال 2019 زندگی‌های را مختلف کرد، بسیاری از مردم به درمان‌های خانگی و گیاهی برای بیماری‌های خود روی آوردند. به عنوان مثال، برای تنگی نفس که اتفاقا یکی از علائم این بیماری بود، درمان‌های خانگی و گیاهی زیادی در نظر گرفته شد. در ادامه این بخش با برخی از روش‌های درمان تنگی نفس آشنا می‌شویم.

استفاده از عسل برای تنگی نفس

عسل یک ماده چند منظوره آشپزخانه است که برای مراقبت از پوست، مو و سلامت نیز استفاده می‌شود. این یک جزء مفید آیورودا است که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می‌شود. عسل برای درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود. اغلب پیشنهاد می‌شود که کمی عسل در چای خود اضافه کنید تا در درمان چندین مشکل سلامتی موثرتر باشد. مقدار کمی عسل هر شب قبل از خواب می‌تواند به شما در مبارزه با تنگی نفس و همچنین خس‌خس سینه کمک کند. عسل طعم شیرینی دارد و می‌توان آن را روزانه مصرف کرد. همچنین، عسل با خواص بسیاری مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و ضدمیکروبی و ضدالتهابی به تخلیه مخاط از ریه‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، عسل نیز طعم خوب و با طراوت در دهان شما باقی می‌گذارد.

درمان‌های خانگی گیاهی برای تنگی نفس

مصرف مرکبات

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای تنگی نفس که می‌توانید به راحتی در خانه مصرف کنید، مصرف مرکبات است. مرکباتی مانند پرتقال و لیمو خواصی برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و آسم دارند. حتی سبزیجات نارنجی رنگ مانند کدو تنبل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به عملکرد ریه‌ها کمک می‌کنند و تنگی نفس را کاهش می‌دهند. برای این منظور، توصیه می‌کنیم مرکباتی را انتخاب کنید که حاوی ویتامین C هستند.

زنجبیل؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان گیاهی تنگی نفس

زنجبیل به عنوان ماده‌ای شناخته شده است که می‌تواند در قوی‌تر کردن ریه‌های شما بسیار مفید باشد. شما می‌توانید روزانه چای زنجبیل داغ بنوشید و سلامت خود را تقویت کرده و با تنگی نفس نیز مقابله کنید. علاوه بر این، خوردن زنجبیل تازه نیز یکی از بهترین راه‌ها برای درمان این مشکل محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید مقداری آب داغ به آن اضافه کنید و به عنوان نوشیدنی مصرف کنید. این به کاهش تنگی نفس و بهبود عفونت تنفسی زمینه‌ای کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل راه خوبی برای درمان عفونت‌های تنفسی است که یکی از دلایل رایج تنگی نفس است.

مصرف قهوه

قهوه نیز از قدیم یکی از درمان‌های طبیعی محبوب برای مشکلات تنفسی بوده است. مقدار بالای کافئین موجود در آن با پاک‌سازی مجرای تنفسی به بهبود ریه‌ها کمک می‌کند. اگر با تنگی نفس مواجه هستید، نوشیدن قهوه سیاه توصیه می‌شود. کافئین توانایی کاهش سفتی عضلات در مجرای هوایی را دارد. از نظر عملکرد، قهوه را می‌توان نوعی درمان طبیعی و حتی گیاهی برای بیماران مبتلا به آسم معرفی کرد. با این حال، اگر بیمار قلبی هستید، بیش از حد قهوه ننوشید. طبق توصیه پزشک، مصرف کافئین باید محدود شود.

زنجبیل؛ یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان گیاهی تنگی نفس

مصرف عصاره خوراکی شیرین‌بیان

عصاره خوراکی شیرین‌بیان نوعی عصاره جامد ضدویروسی است که می‌توان از آن برای درمان و کاهش شدت التهاب زونا، چشم، دهان، دستگاه تناسلی و عنوان عفونت‌های باکتریایی و ویروسی استفاده کرد. این عصاره می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و به لطف خواصی که دارد، اسپاسم عضلات، برونشیت، روماتیسم، ورم مفاصل و تنگی نفس را درمان کند.

بهترین راهکارها برای درمان تنگی نفس در کنار مصرف داروهای گیاهی

برای درمان خانگی آسم باید در کنار مصرف داروهای گیاهی، چند کار را رعایت و آن‌ها را به صورت روتین انجام دهید. توجه داشته باشید که هرکدام از این کارها باید متناسب با نیاز و شرایط شما انجام شوند و توصیه می‌کنیم حتما با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

بخور دادن

بخور دادن یا همان استنشاق بخار می‌تواند تا حد زیادی مشکل تنگی نفس را برای شما رفع کند. با انجام این کار، مجرای بینی و مخاط در ریه‌ها پاک‌سازی می‌شود. برای اثربخشی بیشتر نیز توصیه می‌کنیم در محلول بخور از دو یا سه قطره روغن اکالیپتوس استفاده کنید.

نفس کشیدن با دهان

یکی از بهترین تمرینات تنفسی، نفس کشیدن با لب است. اگر در هر لحظه با تنگی نفس مواجه شدید، این کار ممکن است بتواند مشکل ایجاد شده را برایتان رفع کند. البته این مورد بیشتر در مواقعی جوابگو است که علت تنگی نفس شما حملات اضطرابی باشد.

درمان تنگی نفس با رعایت چند نکته

برای تنفس با دهان و درمان خانگی تنگی نفس در بزرگسالان، باید صاف روی صندلی بنشینید. سپس لب‌های خود را با فاصله کمی باز کنید و تنفس را انجام دهید. هوا را از طریق بینی به مدت 2-3 ثانیه استنشاق کنید و از طریق سوراخ بین لب‌های خود به نام لب‌های جمع شده به مدت 4-5 ثانیه بازدم کنید. این الگوی تنفسی را چند بار تکرار کنید تا تنفستان به حالت عادی برگردد. شما می‌توانید این کار را هر زمان که با مشکل تنگی نفس مواجه شدید، انجام دهید.

درمان تنگی نفس با رعایت چند نکته و مصرف گیاهان دارویی

تنگی نفس یک مشکل عذاب‌آور است که با مصرف گیاهانی مانند زنجبیل در کنار عسل و مرکبات مختلف می‌توانید آن را رفع کنید. در کنار مصرف این موارد، توصیه می‌کنیم بخور انجام دهید و برای مدتی تنفس با دهان را امتحان کنید. در این صورت، مشکل تنگی نفستان کاهش پیدا می‌کند.

منابع: