۴ روش درمان گیاهی روماتیسم با طب سنتی

درمان گیاهی روماتیسم

افرادی که از بیماری آرتریت روماتوئید یا روماتیسم رنج می‌برند، دچار اختلالات مزمن سیستمیک مفاصل هستند. این بیماری باعث بروز التهاب در مفاصل بیمار می‌شود که دردهای طاقت‌فرسا در مفاصل را به دنبال دارد. خوشبختانه روش‌های زیادی برای کنترل و آرام کردن دردهای ناشی از روماتیسم مفصلی وجود دارند که یکی از موثرترین این روش‌ها، درمان گیاهی روماتیسم است. در این مطلب برخی از موثرترین روش‌های درمان گیاهی روماتیسم را معرفی می‌کنیم که باعث کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل می‌شوند.

بیماری روماتیسم چه علائمی دارد؟

افرادی که به بیماری روماتیسم مبتلا هستند دچار خشکی مفاصل می‌شوند و علاوه بر این، علائمی همچون درد، درجه حرارت بالای بدن، تورم مفصل، کم‌تحرکی شدید، بی‌اشتهایی و خستگی را تجربه می‌کنند. این بیماری در مفاصل کوچک مانند مفاصل انگشتان دست و پا گسترش پیدا می‌کند و عفونت و درد را به مچ، زانو، آرنج، شانه‌ها و لگن منتقل می‌کند.

درمان گیاهی روماتیسم

گیاهان دارویی چه تاثیری بر درمان روماتیسم دارند؟

با مراجعه به پزشکان متخصص برای درمان روماتیسم داروهایی تجویز می‌شوند که باید به طور منظم مصرف شوند. برای درمان گیاهی روماتیسم باید به پزشکان طب سنتی مراجعه کنید تا داروهای گیاهی موثر در تسکین دردهای ناشی از عفونت مفاصل تجویز شوند. برخی گیاهان دارویی با خاصیت ضد التهابی، دردهای مفاصل را آرام می‌کند و سپس کار خود برای درمان ورم و عفونت‌های مفصلی را شروع می‌کنند.

کدام گیاهان برای درمان روماتیسم موثر هستند؟

همواره به بیماران مبتلا به روماتیسم، مصرف برخی گیاهان و ادویه‌های دارویی که خاصیت ضد التهابی دارند، توصیه می‌شوند. بنیاد آرتریت مدعی شده که مصرف برخی گیاهان دارویی به عنوان یک رژیم غذایی ضد التهابی، اثر بسیار مطلوبی در وضعیت بیماران گذاشته است. بنابراین مصرف مداوم این گیاهان و ادویه‌ها به مقدار کافی، هم به متابولیسم و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند و هم علائم آزاردهنده روماتیسم را کاهش می‌دهد. در ادامه برخی از بهترین داروها برای درمان گیاهی روماتیسم را معرفی می‌کنیم.

عصاره گیاه زنجبیل؛ گیاه ضد روماتیسم

زنجبیل در طب شرق نقش موثری دارد و یک ماده غذایی مهم در آشپزی شرق به شمار می‌آید. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است و قابلیت از بین بردن التهاب‌هایی مانند لکوترین، سنتر پروستاگلاندین‌ها و … را دارد که در بدن به شکل هورمون مضر عمل می‌کنند و باعث التهاب و عفونت می‌شوند. زنجبیل حتی در درمان بیماری روماتیسم ارثی نیز بسیار موثر است و طبق تحقیقاتی که در سال 2019 انجام شد، علائم آرتریت در 70 بیمار، با مصرف 1500 میلی‌گرم پودر زنجبیل تسکین پیدا کرده است. توصیه می‌شود که برای وارد کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، مرغ یا سبزیجات را با زنجبیل خردشده سرخ کنید، یا ترشی زنجبیل درست کنید و همچنین می‌توانید زنجبیل رنده‌شده به سوپ یا اسموتی اضافه کنید.

عصاره گیاه زنجبیل؛ گیاه ضد روماتیسم

زردچوبه؛ درمان گیاهی روماتیسم با ادویه طلایی

از دیرباز از زردچوبه به عنوان یک چاشنی اضافه‌کننده طعم و رنگ در غذا استفاده شده است. در طب شرق مخصوصا در طب آیورودای هندی یا طب‌ چینی برای درمان بیماری آرتریت و اختلالات اسکلتی-عضلانی، مصرف زردچوبه را توصیه می‌کردند. علاوه بر این مطابق با تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شده، ماده اصلی زردچوبه همان ماده‌ای است که رنگ زرد را در این ادویه ایجاد می‌کند؛ این ماده کورکومین نام دارد و یک ماده ضد التهاب و ضد درد است. در بازار کپسول عصاره کورکومین قابل خریداری است که عنصر اصلی آن از خواص ضد روماتیسم در زردچوبه استخراج شده است.

زردچوبه؛ درمان گیاهی روماتیسم با ادویه طلایی

گیاه رزماری؛ درمان دردهای روماتیسم با ماساژ

مصرف گیاه رزماری یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی خانگی به شمار می‌آید. رزماری به طور معمول به صورت خشک‌شده و عصاره خشک مصرف می‌شود؛ اما مصرف عصاره مایع یا دمنوش رزماری نیز مزایای خاص خودش را دارد. از زمان‌های قدیم از رزماری برای آرام کردن دردهای ماهیچه‌ای و عضلانی استفاده می‌شد؛ به این شکل که از رزماری روغن‌گیری می‌کردند و از اسانس روغنی این گیاه برای مالش‌های موضعی استفاده می‌شد.

رزماری علاوه بر تسکین دردهای روماتیسم برای تقویت سیستم ایمنی قلبی-عروقی، تقویت رشد مو، تقویت حافظه، تقویت‌ بافت‌های پوست و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت ضد التهابی بی‌نظیر رزماری باعث شده که رزماری به عنوان یکی از اولین توصیه پزشکان برای تسکین دردهای روماتیسمی شناخته شود. اثرگذارترین طریقه مصرف رزماری به عنوان درمان گیاهی روماتیسم، ماساژ دادن مفاصل با الکلی که به رزماری تزریق شده یا با روغن خود گیاه است.

عصاره موضعی رزماری دکتر زرقانی؛ قویترین داروی روماتیسم

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، رزماری توانایی بسیار زیادی در از بین بردن التهاب‌ها دارد. محصول عصاره موضعی دکتر زرقانی حاوی یکی از تاثیرگذارترین گیاهان تسکین‌دهنده علائم روماتیسم است. رزماری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و همین مساله باعث شده که اکسیدان‌ها و ذرات مضر در مفاصل که به آن‌ها رادیکال آزاد می‌گویند، با رزماری خنثی شوند. دو ماده غیر گیاهی نیز در این دارو وجود دارد تا مکمل درمانی باشند؛ اسید کارنوزول و اسید کارنوسیک، این دو ماده در کاهش التهاب نقش پررنگی دارند. بنابراین رزماری بهترین درمان گیاهی روماتیسم به شمار می‌رود و این محصول گیاهی موجب تسکین دردهای مفاصل می‌شود.

گیاه رزماری؛ درمان دردهای روماتیسم با ماساژ

عصاره روغنی اسپند دکتر زرقانی؛ جدیدترین داروی روماتیسم

عصاره روغنی اسپند دکتر زرقانی، محصولی بی‌نظیر و قدرتمند در تسکین دردهای روماتیسمی و یکی از رایج‌ترین درمان‌های گیاهی روماتیسم به شمار می‌آید. در این محصول عصاره‌ای وجود دارد که از دانه‌های اسپند استخراج شده است. این داروی گیاهی مجموعه‌ای کامل از آلکالوئید، استروئید، ساپونین، لیگان و … است که در طب سنتی به عنوان مواد شفابخش شناخته می‌شوند. مواد استفاده شده در این محصول، ضد میکروب هستند و فعالیت‌های میکروبی را خنثی می‌کنند. همچنین از این دارو برای دفع انگل نیز استفاده می‌شود.

در ادامه با برخی دیگر از خواص عصاره روغنی اسپند دکتر زرقانی آشنا می‌شویم:

• رفع فراموشی
  • درمان صرع
  • ضد خلط
  • قاعده‌آور صددرصد طبیعی
  • رفع بلغم و سودا

درمان گیاهی؛ بهترین روش درمان روماتیسم

روماتیسم بیماری سختی است و در مفاصل افراد مبتلا دردهایی طاقت‌فرسای را ایجاد می‌کند. در صورت تشخیص سریع، پیشگیری از ابتلا به روماتیسم نیز ممکن است؛ حتی روماتیسم ارثی! بنابراین بهتر است برای درمان یا پیشگیری دردهای روماتیسم از گیاهان دارویی مانند زنجبیل، زردچوبه، رزماری، اسپند، چای سبز، سیر، پوست درخت بید، فلفل سیاه و قرمز و … استفاده کنید. همچنین اگر به دنبال یک روش ثابت شده برای درمان گیاهی روماتیسم هستید، محصولات دکتر زرقانی نیز بارها توسط متخصصان توصیه شده‌اند.