آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

ساعت کاری 8 الی 17

info@dr-zarghani.com

تلفن تماس : 2-05144335031

آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

درمان گیاهی نفخ شکم با تغییر رژیم و مصرف عصاره‌های گیاهی

درمان گیاهی نفخ شکم

نفخ شکم مشکلی است که در مواقع مختلف و علل مختلف پیش می‌آید. بسیاری از افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند، به سراغ روش‌های درمان گیاهی می‌روند. اما بهترین درمان گیاهی نفخ شکم چیست؟ آیا واقعا گیاهانی وجود دارند که می‌توانند این مشکل را رفع کنند؟ آیا مصرف گیاهان دارویی باعث کاهش احتمال بروز نفخ در آینده می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال‌ها، این مطلب را از دست ندهید.

درمان گیاهی نفخ شکم با مصرف انواع چای و عصاره گیاهی

در حال حاضر درمان‌های گیاهی زیادی برای نفخ شکم معرفی شده‌اند. برخی از این درمان‌ها تجربی هستند و دلیل علمی برای آن‌ها وجود ندارد. اما اثرگذاری آن‌ها اثبات شده است. با این حال، برای استفاده از این درمان‌های گیاهی توصیه می‌کنیم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از درمان‌های گیاهی نفخ شکم عبارتند از:

عصاره گیاهی برای درمان خانگی نفخ معده

با کمک برخی عصاره گیاهی نیز می‌توان مشکل نفخ معده را رفع کرد. از جمله برخی از این عصاره گیاهی می‌توان به نعناع، لیمو، افسنطین و زنجبیل اشاره کرد. هرکدام از این عصاره گیاهی خواص خاص خود را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

عصاره گیاهی نعناع فلفلی

در طب سنتی، عصاره گیاهی نعناع فلفلی (Mentha piperita) به طور گسترده‌ای برای تسکین و درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شوند. مطالعات قدیمی در حیوانات نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در نعناع فلفلی ممکن است از فعالیت سلول‌های ایمنی موجود در روده جلوگیری کند که باعث کاهش نفخ می‌شود. همچنان این گیاه می‌تواند باعث آرامش روده شود و اسپاسم را تسکین بدهد.

چای و عصاره گیاهی بادرنجبویه؛ بهترین داروی گیاهی ضد نفخ

چای بادرنجبویه (Melissa officinalis) دارای رایحه و طعم لیمویی به همراه ترکیباتی از نعناع است.  بادرنجبویه برای تسکین مشکلات خفیف گوارشی، از جمله نفخ استفاده می‌شود. علاوه بر این، بادرنجبویه یک عنصر کلیدی در ایبروگاست است که می‌تواند عملکرد هضم غذا را بهتر کند. به همین خاطر، با مصرف چای یا عصاره گیاهی بادرنجبویه، بسیاری از مشکلات گوارشی‌تان رفع خواهند شد.

افسنطین؛ گیاهی برای تهیه چای سبز و درمان نفخ شکم

افسنطین (Artemisia absinthium) گیاهی برگ‌دار و سبز رنگ است که از آن چای تلخ درست می‌شود. به دلیل تلخی آن، افسنطین گاهی اوقات می‌تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند. در واقع، این گیاه باعث ترشح شیره‌های گوارشی می‌شود که می‌تواند به هضم و کاهش نفخ کمک کند.

چای زنجبیل

چای زنجبیل از زمان‌های قدیم برای بیماری‌های مربوط به معده استفاده می‌شده است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه 1 تا 1.5 گرم زنجبیل در دوزهای کوچکم ممکن است حالت تهوع را تسکین دهد و باعث بهبود کامل نفخ شکم شود. علاوه بر این، نشان داده شده است که مکمل‌های حاوی زنجبیل و کنگر فرنگی حرکت غذا را از طریق دستگاه روده تقویت می‌کند و ناراحتی گوارشی را کاهش می‌دهد.

مصرف عصاره گیاهی رازیانه به عنوان درمان گیاهی نفخ شکم

از دانه‌های رازیانه (Foeniculum vulgare) برای تهیه چای و طعمی شبیه شیرین بیان استفاده می‌شود. به طور کلی، رازیانه می‌تواند به خوبی اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ، تجمع گاز و یبوست را به خوبی برطرف کند.

بابونه؛ یکی از رایج‌ترین درمان‌های گیاهی نفخ شکم

بابونه (Matricaria chamomilla) عضوی از خانواده گیاهان دیزی با گل‌های کوچک و سفید است. برخی از مطالعات قدیمی روی حیوانات آزمایش نشان می‌دهند که بابونه ممکن است از عفونت‌های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری، که عامل زخم معده و همراه با نفخ است، جلوگیری کند. در کنار این، مطالعاتی نیز در این زمینه روی انسان‌ها انجام شد که تاثیرات مثبت این گیاه را در درمان نفخ شکم تایید می‌کرد.

ریشه جنتیانا

چای جنتیانا از ریشه گیاه Gentiana lutea تهیه می‌شود و ممکن است در ابتدا طعم شیرینی داشته باشد، اما بعد از مدتی استفاده، طعم آن تلخ خواهد شد. در حال حاضر در ساخت بسیاری از محصولات دارویی از این ریشه استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید با استفاده از آن در عصاره گیاهی یا چای، نفخ شکم را به راحتی درمان کنید. ترشحات تلخی که در این ریشه وجود دارند، باعث تحریک مجراهای گوارشی و صفرا می‌شوند که این می‌تواند مشکل نفخ شکم را رفع کند. توجه داشته باشید که افراد دارای زخم معده بهتر است از این ریشه استفاده نکنند. همچنین هنوز مطالعات رسمی و دقیقی روی ریشه جنتیانا انجام نشده است و اطلاعات کاملی از عوارض جانبی آن در دسترس نیست.

درمان گیاهی نفخ شکم با تغییر عادات زندگی

درمان نفخ شکم با تغییر عادات زندگی

در کنار داروهای گیاهی، تغییر برخی عادات زندگی می‌توانند به درمان نفخ شکم کمک کنند. توصیه می‌کنیم برای نتیجه‌گیری سریع از داروهای گیاهی درمان نفخ شکم، به این نکات نیز توجه داشته باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

در ادامه با برخی از نکات مهم درباره درمان نفخ شکم با تغییر عادات زندگی آشنا می‌شویم:

  • مانع از خروج گاز نشوید: هرگونه ممانعت از خروج گازهای اضافی بدن می‌تواند باعث ایجاد نفخ شدید در بدن شود
  • دفع کامل مدفوع: حرکت روده و دفع مدفوع می‌تواند تا حد زیادی از مشکل نفخ را برطرف کند
  • آرام غذا خوردن: سریع غذا خوردن می‌تواند باعث بلعیدن هوا و ایجاد نفخ شود. در حالی که آرام غذا خوردن تا 30 درصد احتمال بروز نفخ را کاهش می‌دهد
  • مصرف آدامس را کاهش دهید: جویدن آدامس می‌تواند احتمال بلعیدن هوا را افزایش دهد و باعث بروز نفخ شکم شود

درمان گیاهی نفخ در کنار تغییر عادت‌های رایج زندگی

با مصرف بابونه، زنجبیل، جنتیانا، افسنطین، بادرنجبویه، زیره و عصاره گیاهی نعناع فلفلی، مشکل نفخ شکم رفع می‌شود. توجه داشته باشید که برخی از این گیاهان آزمایش و تایید شده‌اند. اما برخی دیگر مانند جنتیانا نیاز به بررسی کامل‌تر دارند و افراد دارای شرایط خاص مانند زخم معده نباید آن‌ها را مصرف کنند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم برای درمان گیاهی نفخ شکم حتما با پزشک مشورت کنید.

منابع: