آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

ساعت کاری 8 الی 17

info@dr-zarghani.com

تلفن تماس : 2-05144335031

آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

درمان گیاهی کبد چرب | راه‌های پیشگیری و درمان کبد چرب با گیاهان دارویی

درمان گیاهی کبد چرب

موثرترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب، رعایت تغذیه سالم و عدم مصرف بی‌رویه مواد غذایی چرب هستند. مبتلایان به این بیماری، با رعایت برخی اصول در تغذیه می‌توانند برای درمان اقدام کنند و با مصرف گیاهان دارویی به صورت پودر، دمنوش و … احتمال درمان را افزایش دهند. مصرف برخی از گیاهان دارویی برای افراد مبتلا به کبد چرب، روند درمان را سرعت می‌بخشد. بنابراین اولین قدم برای درمان کبد چرب تغییر سبک زندگی و تغذیه است. از برخی از گیاهان دارویی موثر در درمان کبد چرب می‌توان به زردچوبه، لیمو ترش، خاکشیر و … اشاره کرد. در این مطلب با روش‌های درمان گیاهی کبد چرب آشنا می‌شویم.

عوامل ابتلا به کبد چرب

کبد چرب یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها به‌شمار می‌آید و خطر ابتلا به آن برای تمام افراد وجود دارد. عوامل متنوعی در ابتلا به کبد چرب موثر هستند. الگوهای تغذیه‌، سطح فعالیت بدنی، روال خواب، ژنتیک، مصرف برخی داروهای خاص و … برخی از عوامل رایج ابتلا به کبد چرب هستند. البته به طور کلی شرایط ابتلا به کبد چرب، بسیار غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ برای مثال مصرف زیاد برخی از میوه‌ها نیز ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش ‌دهد.

در ادامه با برخی دیگر از عوامل ابتلا به کبد چرب آشنا می‌شویم:

  • مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های قندی
  • اضافه وزن و چاقی
  • عدم پاسخگویی بدن به انسولین
  • ابتلا به دیابت نوع 2
  • ابتلا به کم‌کاری غده هیپوفیز
  • کم‌کاری تیروئید
  • کاهش ناگهانی وزن
  • برداشتن کیسه صفرا
  • چربی خون بالا
  • فشار خون بالا
  • قند خون بالا
  • مصرف بیش از حد الکل
  • یائسگی

درمان گیاهی کبد چرب و عوامل آن

انواع کبد چرب

به طور کلی دو نوع کبد چرب وجود دارند که تفاوت آن‌ها در تفاوت عوامل موثر در ابتلا است. کبد چرب الکلی (AFLD) و کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دو نوع این بیماری هستند. ابتلا به کبد چرب الکلی به‌خاطر مصرف زیاد الکل است و نوع دیگر و غیر الکلی آن ارتباطی با مصرف نوشیدنی‌های الکلی ندارد.

درمان گیاهی کبد چرب چیست؟

کبد چرب یکی از بیماری‌های رایج است و عدم اقدام برای درمان آن، نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت. بنابراین از رعایت اصول تغذیه سالم غافل نباشید و در کنار آن فعالیت‌های ورزشی را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر می‌خواهید درمان گیاهی کبد چرب بهترین نتیجه را داشته باشد، باید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید و سخت‌گیرانه برای سلامت کبد خود اقدام کنید.. در ادامه برخی از انواع گیاهان دارویی موثر در درمان گیاهی کبد چرب را معرفی می‌کنیم.

درمان گیاهی کبد چرب چیست؟

زردچوبه؛ یک داروی گیاهی موثر برای درمان کبد چرب

برخی از محققان معتقد هستند که مصرف زردچوبه برای مبتلایان به کبد چرب، خونریزی‌های گوارشی، سرطان کولون و آلزایمر نتایج مطلوبی دارد. زردچوبه گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این خاصیت در زردچوبه باعث شده است که این گیاه برای کاهش التهاب‌های ناشی از کبد چرب مناسب باشد. همچنین زردچوبه هضم غذا را بهبود می‌بخشد و از تجمع طولانی غذا در کبد جلوگیری می‌کند. افرادی که مزاج گرم دارند می‌توانند به مقدار کمی از زردچوبه در غذاها استفاده کنند و افرادی که با مصرف گرمی دچار حساسیت نمی‌شوند، بهتر است برای تسریع درمان گیاهی کبد چرب گرید 1 تا 4، زردچوبه را در قرص‌های کپسولی خالی پر کرده و بعد از غذا مصرف کنند.

در ادامه طرز تهیه نوشیدنی زردچوبه را توضیح می‌دهیم:

  • 50 گرم زردچوبه
  • 15 گرم زنجبیل
  • 15 گرم دارچین
  • 20 گرم زیره
  • عسل

درمان گیاهی کبد چرب با خاکشیر

درمان گیاهی کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از مفیدترین داروهای گیاهی کبد چرب است که در درمان انواع بیماری‌ها نیز موثر می‌یاشد. مصرف خاکشیر با پاکسازی چربی‌ها، یک درمان گیاهی برای کبد چرب به شمار می‌آید. خاکشیر همراه با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت موثر و مفید برای درمان مزاج‌های خشک است و درمان کبد چرب را تسریع می‌کند. خاکشیر یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای کبد چرب گرید 3 است.

درمان کبد چرب با عصاره خوراکی چای سبز

درمان کبد چرب با عصاره خوراکی چای سبز و تاثیرات آن

گیاه چای سبز خواص دارویی زیادی دارد. یکی از خواص مهم گیاه چای سبز پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد است. همچنین این گیاه باعث تسریع روند درمان کبد می‌شود. در چین این اعتقاد وجود دارد که مصرف چای سبز به صورت دم کرده، خطر ابتلا به سرطان کبد را به صفر می‌رساند. یکی دیگر از روش‌های مصرف این گیاه، مصرف عصاره چای سبز است که یکی از اصلی‌ترین دلایل تولید آن، درمان گیاهی چربی خون و کبد چرب می‌باشد.

کبد چرب و درمان آن با عصاره خوراکی کاسنی

کبد چرب و درمان آن با عصاره خوراکی کاسنی

از نظر برخی از متخصصان مصرف گیاه اینولین یا کاسنی بهترین درمان گیاهی کبد چرب است. این گیاه دارویی طبع سرد دارد و گزینه‌ای ایده‌آل برای پاکسازی کبد به شمار می‌آید. خاصیت پروبیوتیکی عصاره خوراکی کاسنی، دستگاه گوارش را نیز تنظیم می‌کند و سلامت دستگاه گوارش یکی از مهم‌ترین فاکتورها در درمان گیاهی کبد چرب الکلی است. شما می‌توانید از محصولات عصاره خوراکی کاسنی استفاده کنید که خواص درمانی و موثر آن ثابت شده است. همچنین برخی پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند که با خوردن 7 برگ گیاه کاسنی در روز و یا یک استکان عرق کاسنی، وضعیت کبد خود را تقویت کنید.

مصرف برخی از گیاهان دارویی

با مصرف برخی از گیاهان دارویی، از مشکلات کبد چرب در امان بمانید

کبد چرب دارای دو نوع الکلی و غیر الکلی است که نوع غیر الکلی آن نیز در دو نوع ساده و NASH سلامت کبد افراد را به خطر می‌اندازد. شاید از خود بپرسید که بهتر است کبد چرب را چگونه از بین ببریم؛ پاسخ این سوال فقط و فقط رعایت اصول تغذیه سالم و ورزش منظم است. شما همچنین می‌توانید از گیاهان دارویی برای سرعت بخشیدن به درمان این بیماری کمک بگیرید. از برخی از گیاهان موثر برای درمان کبد چرب می‌توان به زردچوبه، کاسنی و خاکشیر اشاره کرد.

سوالات متداول

کدام گیاهان دارویی در درمان کبد چرب موثر هستند؟

گیاهان زردچوبه، رزماری، دارچین، خاکشیر، کاسنی، چای سبز، خارمریم، کنگر فرنگی، زنجبیل، سیر، روغن زیتون، گیاه قاصدک، سرکه سیب، لیمو ترش و … برخی از موثرترین گیاهان دارویی برای درمان این بیماری هستند.

کدام داروها باعث ابتلا به کبد چرب می‌شوند؟

برخی داروها مانند استروئیدها، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و … می‌توانند باعث ابتلا به کبد چرب شوند. در صورت ابتلا به کبد چرب به‌خاطر مصرف دارو، سریعا با پزشک خود مشورت کنید.