آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

ساعت کاری 8 الی 17

info@dr-zarghani.com

تلفن تماس : 2-05144335031

آدرس کارخانه: خراسان رضوی، سبزوار، فاز دوم شهرک صنعتی، صنعت 1

تمام خواص روغن رزماری | از رشد مو تا بهبود التهاب مفاصل

خواص روغن رزماری

رزماری (Rosmarinus officinalis) درختچه ای همیشه سبز با برگهای سوزنی مانند و رایحه چوبی است. اگرچه بیشتر به عنوان چاشنی غذا شناخته می شود ، اما یکی از محبوب ترین گیاهان معطر و دارویی در سراسر جهان است. روغن ضروری رزماری – که اجزای اصلی گیاه یا ماده اصلی آن را در خود نگه می دارد – استخراج و در بطری های کوچک فروخته می شود. علیرغم نام آن ، روغن واقعی نیست ، زیرا حاوی چربی نیست . با توجه به استفاده از عصاره روغن رزماری در طب عامیانه، بسیاری از دانشمندان اکنون مزایای بالقوه سلامتی آن را آزمایش می کنند. اگرچه بیشتر این تحقیقات تازه آغاز شده اند ، اما از برخی کاربردهای سنتی روغن پشتیبانی می کند و کاربردهای جدید احتمالی را نشان می دهد. در اینجا 14 خواص روغن زرماری و فواید احتمالی اسانس رزماری آورده شده است..

1- تقویت حافظه به کمک روغن رزماری

در یونان و روم باستان تصور می شد که گل محمدی تقویت حافظه است. تحقیقات نشان می دهد که استنشاق روغن رزماری از تجزیه استیل کولین ، ماده شیمیایی مغز برای تفکر ، تمرکز و حافظه مهم جلوگیری می کند . هنگامی که از 20 بزرگسال جوان در اتاق کوچکی که با روغن رزماری پخش شده است سوالات ریاضی پرسیده می شد ، سرعت و دقت آنها نسبت مستقیم با روغن پخش شده افزایش می یابد. علاوه بر این ، سطح خون برخی ترکیبات رزماری در خون آنها نیز افزایش می یابد، این نشان می دهد که رزماری می تواند از طریق تنفس به بدن شما وارد شود. به همین ترتیب ، دانشجویان پرستاری که هنگام انجام آزمایشی روغن رزماری تنفس می کردند ، افزایش غلظت و یادآوری اطلاعات را در مقایسه با تنفس روغن اسطوخودوس یا عدم استفاده از اسانس افزایش دادند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که تنفس رزماری و سایر اسانس ها ممکن است عملکرد مغز را در بزرگسالان مسن مبتلا به زوال عقل از جمله مبتلایان به بیماری آلزایمر بهبود بخشد . به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتری لازم است.

2. روغن رزماری رشد مو را تحریک می کند

یکی از رایج ترین انواع ریزش مو ، آلوپسی آندروژنتیک است که بهتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می شود ، اگرچه می تواند زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد . روغن رزماری با جلوگیری از حمله یک محصول جانبی تستوسترون به فولیکول های مو ، که دلیل این بیماری است ، آلوپسی آندروژنتیک را درمان می کند . هنگامی که مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک ، روغن رزماری رقیق شده را به مدت شش ماه در سر دو بار در روز ماساژ می دهند ، همان افزایش ضخامت مو را مانند افرادی که از ماینوکسیدیل (روگاین) ، داروی رایج رشد مجدد مو استفاده می کردند ، تجربه کردند.

علاوه بر این ، کسانی که از روغن رزماری استفاده کرده اند ، در مقایسه با ماینوکسیدیل ، خارش پوست سر کمتری گزارش کرده اند ، که نشان می دهد رزماری قابل تحمل تر است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است با ریزش موهای تکه ای یا آلوپسی آره آتا مقابله کند ، که تا نیمی از جمعیت زیر 21 سال و حدود 20 درصد از افراد بالای 40 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا هر روز به مدت هفت ماه یک اسانس رزماری را در پوست سر خود می مالند ، 44٪ در مقایسه با فقط 15٪ در گروه کنترل که از روغنهای خنثی جوجوبا و گندم استفاده کرده اند ، در ریزش مو بهبود داشته است.

روغن رزماری دکتر زرقانی

3. استفاده از رزماری ممکن است به تسکین درد کمک کند

در طب عامیانه ، از رزماری به عنوان مسکن درد خفیف استفاده می شود . در یک مطالعه دو هفته ای ، بازماندگان سکته مغزی با درد شانه که به مدت 20 دقیقه دو بار در روز مخلوط روغن رزماری با طب فشاری دریافت کردند ، 30٪ کاهش درد را تجربه کردند. در کسانی که فقط طب فشاری داشتند 15٪ کاهش درد داشتند . علاوه بر این ، یک مطالعه حیوانی مشخص کرد که روغن رزماری برای درد کمی موثرتر از استامینوفن است که یک داروی ضد درد بدون نسخه است .

4. روغن رزماری دفع کننده حشرات

برای جلوگیری از حشرات مضر که ممکن است شما را گاز بگیرند یا به باغ شما حمله کنند ، روغن رزماری را به عنوان گزینه طبیعی برای محصولات شیمیایی در نظر بگیرید. هنگامی که یک سموم دفع آفات با روغن رزماری ، EcoTrol ، روی گیاهان گوجه فرنگی گلخانه ای پاشیده شد ، 52 درصد از جمعیت کنه های عنکبوتی دو لکه را کاهش داد بدون اینکه به گیاه آسیب برساند . رزماری همچنین به دفع برخی حشرات مکنده خون که می توانند ویروس ها و باکتری های مضر را گسترش دهند کمک می کند.

وقتی روغن رزماری در برابر 11 اسانس دیگر اندازه گیری شد ، بیشترین اثر دافع را بر روی پشه های Aedes aegypti داشت که ویروس زیکا را گسترش می دهد. رقت 12.5٪ روغن رزماری 100٪ پشه ها را به مدت 90 دقیقه دفع کرد . علاوه بر این ، اسپری حاوی 10٪ روغن رزماری به طور مشابه با حشره کش شیمیایی بیفنترین برای کنترل شیوع کنه های پا سیاه – که بیماری لایم را در خود جای داده است – در مناطق آلوده به کنه در شمال شرقی ایالات متحده موثر بود.

5- استنشاق روغن رزماری ممکن است استرس را کاهش دهد

عوامل زیادی می توانند باعث استرس شوند – از جمله آزمون های مدرسه. استنشاق روغن رزماری ممکن است به کاهش اضطراب امتحان کمک کند. هنگامی که دانشجویان پرستاری قبل و در طول زمان آزمایش روغن رزماری را از یک دستگاه استنشاقی تنفس می کردند ، نبض آنها حدود 9٪ کاهش یافت – در حالی که بدون روغن رزماری تغییر قابل توجهی رخ نداد .

از آنجا که افزایش ضربان نبض استرس و اضطراب کوتاه مدت را نشان می دهد ، روغن رزماری ممکن است به طور طبیعی استرس را کاهش دهد . علاوه بر این ، هنگامی که 22 بزرگسال جوان به مدت 5 دقیقه روغن رزماری را استشمام می کردند ، بزاق آنها 23٪ کمتر از هورمون استرس کورتیزول در مقایسه با کسانی که بوی یک ترکیب غیر معطر می دادند ، بود..

افزایش سطح کورتیزول می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کرده ، به بی خوابی کمک کند و باعث ایجاد خلق و خو شود ، از جمله مشکلات احتمالی دیگر .

6. ماساژ با روغن رزماری گردش خون را افزایش دهد

تیراژ ضعیف یک شکایت رایج است. ممکن است بیشتر در دست و پایتان متوجه آن شوید. اگر انگشتان دست و پا را سرد می کنید – حتی در دمای نسبتاً گرم – روغن رزماری قابل تأمل است.

در یک مطالعه ، یک زن مبتلا به بیماری رینود – که گردش خون را مختل می کند – دستان خود را با یک ترکیب روغن رزماری ماساژ داد ، و متوجه شد که این امر به گرم شدن انگشتان او بیش از یک روغن خنثی کمک می کند. این اثرات با تصویربرداری حرارتی تأیید شد. اگر به بیماری رینود مبتلا هستید ، رگ های خونی انگشتان و انگشتان پا هنگام سرما خوردگی یا استرس منقبض می شوند و باعث از بین رفتن رنگ و سرد شدن آنها می شود.

روغن رزماری ممکن است با گسترش رگ های خونی شما کمک کند ، در نتیجه خون شما را گرم می کند تا به راحتی به انگشتان دست و پا برسد. برای تأیید این تأثیرات تحقیقات بیشتری لازم است – اما رزماری ممکن است یک آزمایش ارزشمند و کم هزینه باشد.

7. کمک به کاهش فشار روحی و رفع خستگی

روغن رزماری معمولاً برای فشار روحی و خستگی در طب عامیانه استفاده می شود. هنگامی که 20 بزرگسال جوان سالم از روغن رزماری استنشاق می کردند ، در مقایسه با بوییدن روغن دارونما احساس می کردند که 30٪ از نظر ذهنی تازه تر و 25٪ خواب آلودگی کمتری دارند.

این افزایش هوشیاری مربوط به تغییر در امواج مغزی و افزایش ضربان قلب ، تنفس و فشار خون است . استفاده از روغن رزماری رقیق شده روی پوست ممکن است مزایای مشابهی داشته باشد ، زیرا از این طریق می تواند به مغز شما برسد .

در یک مطالعه ، استفاده از روغن رزماری رقیق شده روی پوست باعث شد که 35 فرد سالم بعد از 20 دقیقه نسبت به زمان استفاده از روغن دارونما ، به طور قابل توجهی توجه ، هوشیاری ، انرژی و نشاط بیشتری داشته باشند . هنوز هم ، برای تأیید این نتایج ، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

8- کاهش التهاب مفاصل معجزه روغن رزماری

شواهد اولیه نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافتی که می تواند منجر به تورم ، درد و سفتی شود کمک کند . این کار ممکن است با جلوگیری از مهاجرت گلبول های سفید خون به بافت های آسیب دیده برای آزاد سازی مواد شیمیایی التهابی انجام شود .

هنگامی که به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید سه بار در هفته سه بار ماساژ زانو با استفاده از مخلوط روغن رزماری انجام شد ، در دو هفته 50٪ کاهش درد التهابی زانو داشت ، در حالی که در کسانی که روغن به آنها داده نشده 12٪ کاهش یافته است .

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به بافتها ، مانند زانوها و سایر مفاصل حمله می کند ، به پوشش مفصلی آسیب می رساند و باعث التهاب می شود. تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر رزماری بر التهاب لازم است.

9–13. استفاده های دیگر

دانشمندان در حال بررسی چندین کاربرد دیگر روغن رزماری هستند ، اما مطالعات انسانی در این زمینه کم است. مطالعات آزمایش لوله آزمایشگاهی معادل تحقیقات انسانی نیست که اسانس را از طریق استنشاق یا استفاده موضعی ، که استفاده های قابل قبول برای افراد است ، آزمایش کند.

علاوه بر این ، برخی از مطالعات حیوانی، روغن رزماری را به صورت خوراکی تجویز کرده اند ، اما این توصیه نمی شود. اسانس را نباید قورت داد. هنوز هم روغن رزماری ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

  • سرطان: روغن رزماری دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد با سلول های سرطانی مقابله می کند .
  • سلامت کبد و گوارش: مطالعات حیوانی نشان می دهد که روغن رزماری ممکن است باعث ترشح صفرا شود که در هضم چربی مهم است و مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی خود را برای محافظت از کبد فعال می کند .
  • مسمومیت غذایی: روغن رزماری می تواند از رشد برخی از گونه های باکتری که مسمومیت غذایی ایجاد می کنند ، جلوگیری کند. این امر مستلزم استفاده دقیق و بسیار کمی روغن با درجه مواد غذایی است. در خانه با این آزمایش نکنید .
  • عوارض جانبی آنتی بیوتیکی: رزماری و سایر اسانس ممکن است باعث افزایش اثر بخشی آنتی بیوتیک ها شوند. این ممکن است دوز کمتری از این داروها را فراهم کند ، که می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد .
  • مقاومت آنتی بیوتیکی: رزماری و سایر اسانس ممکن است دیواره سلولی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک را ضعیف کنند – نه تنها به آنها آسیب می رساند بلکه باعث می شود آنتی بیوتیک ها وارد شوند .

14. استفاده آسان

روغن رزماری را می توان استنشاق یا به صورت موضعی استفاده کرد. این بسیار متمرکز است ، بنابراین باید فقط چند قطره در یک بار استفاده کنید. بطری های کوچکی که در آن فروخته می شود دارای قطره چکان پلاستیکی است که توزیع قطره های منفرد را آسان تر می کند.

اگرچه برخی از تولیدکنندگان ادعا می کنند که بلعیدن و یا مصرف اسانس ها آنها بی خطر است ، اما شواهد علمی این موضوع را اثبات نمی کند – خصوصاً در دراز مدت. اسانس ها هرگز نباید بلعیده شوند.

در اینجا چند دستورالعمل آسان برای استنشاق یا استفاده موضعی روغن رزماری آورده شده است.

استنشاق روغن رزماری

ساده ترین راه برای استنشاق روغن رزماری باز کردن بطری و نفس کشیدن است. در عوض ، می توانید چند قطره روی پارچه یا دستمال بچینید و آن را نزدیک صورت خود نگه دارید.

بسیاری از افراد از دیفیوزرهای آروماتراپی استفاده می کنند که اسانس را در هوای اطراف پخش می کنند.

به طور کلی ، از قرار دادن دیفیوزر در کنار نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید ، زیرا دانستن میزان استنشاق آنها دشوار است.