درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی و مواد ارگانیک

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی

نادیده گرفتن دردهای دوران قاعدگی نتیجه‌ای به جز افزایش درد به همراه ندارد. بسیاری از پزشکان بهترین راه درمان دردهای دوران پریودی را استفاده از داروهای گیاهی می‌دانند. ترکیبات غنی منحصربه‌فردی در مواد گیاهی و ارگانیک وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان دردهای دوران قاعدگی را تا حد قابل توجهی تسکین داد. از سوی دیگر این مواد تنوع بالایی در روش‌های مصرف دارند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان عصاره های گیاهی نیز استفاده کرد. بر همین اساس در این مطلب به روش‌های درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی می‌پردازیم.

نقش داروهای گیاهی در کاهش درد قاعدگی

دردهای قاعدگی به دلیل انقباضات رحم است که باعث درد، ضربان و اسپاسم در ناحیه لگن و پایین شکم می‌شود. این گرفتگی ناشی از تجمع هورمون‌هایی به نام پروستاگلاندین در اوایل چرخه قاعدگی است. در میان روش‌های موثر برای کاهش درد قاعدگی مانند طب سوزنی، داروهای شیمیایی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، فشار درمانی و استفاده از داروهای گیاهی ضد درد قاعدگی، داروهای گیاهی تاثیر بیشتری بر کاهش درد دارند.

منظور از داروهای گیاهی ترکیبات مغذی و ارگانیکی هستند که به دلیل نقش موثری که در کاهش التهابات و اسپاسم‌های عضلانی دارند، در دوران قاعدگی به‌عنوان عصاره خوراکی، آب میوه، عصاره غذا و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاثیر ترکیبات به‌کاررفته در مواد ارگانیک در تسکین دردهای ناحیه شکمی سرعت بیشتری دارند.

راهکارهای خانگی موثر برای کاهش سریع درد پریود با مواد ارگانیک

به‌طورکلی ترکیبات متفاوتی برای درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی وجود دارند؛ اما پیش از پرداختن به این ترکیبات بهتر است با سه راهکار اصلی برای کاهش سریع درد پریود خانگی آشنا باشید تا در سیکل ماهیانه خود، آستانه تحمل خود را افزایش دهید. در ادامه برای آشنایی با بهترین درمان درد پریود به این راهکارها اشاره می‌کنیم.

افزایش میزان امگا 3 بدن

امگا 3 به‌عنوان نوعی اسید چرب ضروری، در کاهش شدت درد پریودی نقش موثری بر عهده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد بانوانی که در رژیم‌ غذایی خود از امگا 3 بیشتری استفاده کرده‌اند، نیاز آن‌ها به دارو‌های شیمیایی برای تسکین درد پریودی کمتر است. امگا 3 با عملکردی شبیه به ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی باعث توقف تولید پروستاگلاندین‌هایی می‌شود که درد در نواحی شکمی را افزایش می‌دهند.

راهکارهای خانگی موثر برای کاهش سریع درد پریود با مواد ارگانیک

مواد زیر سرشار از منابع غنی امگا 3 هستند:

• ماهی چرب
  • دانه‌های چیا و گردو
  • مکمل‌های گیاهی مبتنی بر جلبک
  • آجیل و خشکبار

منیزیم بدن را تامین کنید

یکی از روش‌های موثر درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی استفاده از ترکیباتی است که منبع غنی منیزیم هستند. این ماده معدنی در بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش موثری دارد و با شل کردن ماهیچه‌های رحمی، گرفتگی‌های دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد.

برای تامین گیاهی منیزیم می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

• سبزیجات با برگ سبز تیره
  • بادام
  • بادام زمینی

زنجبیل؛ مهم‌ترین ماده گیاهی ضد درد قاعدگی

بسیاری از عملکردهایی که از درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی مورد انتظار است را می‌توان در زنجبیل مشاهده کرد. این ماده ارگانیک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که التهاب ناشی از دوران پریودی را کمتر می‌کنند. فراورده‌های زنجبیل به‌صورت عصاره خوراکی زنجبیل، مواد خوراکی، مکمل‌های زنجبیل و … درد شدید دوران پریودی را تا حد قابل توجهی تسکین می‌دهد. به‌طورکلی مصرف 250 میلی‌گرم زنجبیل به تعداد 4 بار در روز نتیجه‌ای مشابه با مصرف داروهایی شیمیایی ضد درد قاعدگی دارد.

مهم‌ترین داروهای گیاهی برای کاهش سریع درد پریود

درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی به میزان قابل توجهی از دردهای طاقت‌فرسای این دوران کاهش می‌دهد. ترکیبات، عصاره‌ها و مواد گیاهی متنوعی برای درد پریودی وجود دارند که نوع تاثیرگذاری آن‌ها بر بدن افراد مختلف متفاوت است. بااین‌حال بسیاری از این مواد گیاهی در کاهش سریع درد پریود خانگی نقش موثری دارند.

روش های درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی

بر همین اساس مهم‌ترین داروهای گیاهی برای تسکین درد پریود عبارت‌اند از:

• دانه رازیانه: مصرف 30 میلی‌گرم دانه رازیانه به مدت 3 روز و 4 بار در روز درمان پریود را تسکین می‌دهد
  • عصاره خوراکی سنبل الطیب: مهم‌ترین خواص سنبل‌ الطیب، آرام‌بخش بودن آن در تسکين درد قاعدگی خانمها است.

• عصاره خوراکی پنج انگشت: از عصاره میوه‌های پنج‌انگشت، محصولات مختلفی به‌صورت قطره، قرص و کپسول گیاهی تهیه‌ شده که کارایی قطره بهتر از اشکال دیگر است. همچنین توصیه می‌شود برای حصول نتایج بهتر، از فرآورده‌های صنعتی استاندارد آن استفاده شود.

• چای بابونه: این دمنوش با کمک به رفع اسپاسم عضلانی و افزایش میزان گلیسین در ادرار، یک درمان موثر برای تسکین درد پریود است. چای بابونه را باید یک هفته قبل از سیکل پریودی و روزی دو فنجان بنوشید تا اثرگذار باشد
  • دارچین: استفاده از شکل کپسول یا دمنوش دارچین، تا حد مناسبی درد پریود را تسکین می‌دهد. برای اثرگذاری آن باید در 3 روز اول پریودی سه بار در روز دارچین مصرف کنید
  • شوید: یکی از موثرترین درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی با مصرف شوید انجام می‌شود. مصرف 1000 میلی‌گرم از این ماده، به اندازه داروی شیمیایی مفنامیک اسید در تسکین درد قاعدگی موثر است. بهتر است دو روز قبل از زمان پریودی، مصرف این ماده شروع شود و تا 5 روز ادامه یابد
  • گل بای چائو: این گیاه توانایی بالایی در آرام کردن اسپاسم‌های عضلانی دارد. دم‌کرده این گل به آرامش رحم در زمان اسپاسم دوران پریودی کمک می‌کند

بیشترین میزان تأثیرگذاری گیاهان دارویی متعلق به عصاره های گیاهان دارویی است و بعدازآن می‌توان به مکمل‌هایی نظیر کپسول‌ها اشاره کرد. کمترین میزان اثرگذاری هم متعلق به عرق و چای و دم‌نوش است.

برای تاثیر بیشتر داروهای گیاهی درمان‌های مکمل را فراموش نکنید

استفاده از داروهای گیاهی ممکن است به تنهایی درد شما در زمان پریودی را تسکین ندهد یا تاثیر بالایی نداشته باشد. پزشکان مجرب توصیه می‌کنند برای افزایش تاثیرگذاری درمان درد قاعدگی با داروهای گیاهی، در کنار آن‌ها از برخی روش‌های موثر نیز کمک بگیرید.

این روش‌ها عبارت‌اند از:

• از خوردن غذاهای چرب و شور و نوشیدن الکل، نوشیدنی گازدار و کافئین در دوران قاعدگی خودداری کنید
  • نوشیدن آب و آب کاهو، کرفس، خیار، هندوانه و انواع توت و تمشک را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید
  • ماساژ و گرمادرمانی را استفاده کنید
  • ورزش را در دستور کارتان قرار دهید
  • به اندازه کافی بخوابید

راهکارهایی برای تاثیر بیشتر داروهای گیاهی

تقویت سیستم ایمنی و کاهش درد قاعدگی با راهکارهای درمان گیاهی

انتخاب داروهای گیاهی برای درمان درد قاعدگی متناسب با آستانه تحمل درد بدن شما متفاوت است. ممکن است مصرف رازیانه برای شما تاثیر داشته باشد؛ اما نوشیدن چای بابونه این‌طور نباشد. به‌طورکلی انتخاب بهترین درمان قاعدگی به سیستم ایمنی و واکنش بدن شما به محرک‌های تسکین درد مربوط است و باید در طول زمان از درمان گیاهی مناسب و موثر برای خود استفاده کنید.

منابع: